تاثیر شرکتهای بیگدیتا بر نظر رایدهندگان آمریکایی
به گزارش مرکز رسانه پژوهشکده شورای نگهبان، دکتر هدی غفاری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در دوره تخصصی بررسی و نقد نظام انتخاباتی آمریکا که به همت پژوهشکده شورای نگهبان و با همکاری موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران برگزار شد، در رابطه با موضوع بیگ دیتا و نقش شرکتهای دارای کلان دیتا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: نکته صحبت بنده نقش امروز شرکت های فناوری و استفاده از بیگ دیتا است. انتخاب این موضوع به این دلیل است که در سال 2016 ترامپ برنده انتخابات شد و اولین بار این موضوع مطرح شد که کلان دیتاها چگونه میتوانند در خدمت افرادی که کاندید هستند باشند.
وی افزود: در سال 2018 رابرت مولر در گزارشی نسبت به تقلب در انتخابات آمریکا گزارشی منتشر کرد. حال باید در نظر گرفت که آیا در انتخابات اخیر هم احتمال دارد که پلتفرمهای عظیم به نفع یک کاندیدا جهتدهی کرده باشند؟
استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به شرکتهایی که اطلاعات شهروندان آمریکا را واکاوی میکنند و به نفع یک کاندید استفاده میکنند، تصریح کرد: در سال 2016 شرکتی به نام کمبریج آنالیتیکا (Cambridge Analytica) که مشاور سیاسی است و در انگلستان واقع شده است، با کمپین ترامپ همکاری کرد. کمپین ترامپ به این شرکت مراجعه کرد و اطلاعات 87 میلیون شهروند آمریکایی را واکاوی کرد تا به تناسب روحیات و روانشناسی سیاسی، تبلیغاتی را متناسب با شخصیت آنها برایشان ارسال کند.
غفاری در ادامه خاطرنشان کرد: این اقدام بدون اینکه شهروندان متوجه بشوند انجام شد، یعنی بدون فشار و الزام و این با در نظر گرفتن سلایق افراد بود.
وی با اشاره به اثرگذاری این اقدام بیان کرد: مشخص شد این تبلیغات نظر بسیاری از افرادی که نمیخواستند به ترامپ رای دهند را عوض کرده است.