مردم آمریکا از این سطح هزینهها برای انتخابات ناراحت هستند

به گزارش مرکز رسانه پژوهشکده شورای نگهبان، دکتر کلی رمزی، استاد دانشگاه مریلند که به صورت برخط در دوره تخصصی بررسی و نقد نظام انتخاباتی آمریکا که به همت پژوهشکده شورای نگهبان و با همکاری موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران برگزار شد، حضور داشت، درباره تاریخچه و فرایند برگزاری انتخابات آمریکا چند سوال مطرح کرد: سوال اول، چرا کمپینهای انتخاباتی فعلی رقابتشان نزدیک است و چرا برتری آشکار ندارند؟ سوال دوم، چرا کارزارهای انتخاباتی طولانی است و سریع به پایان نمیرسد؟ سوال سوم، اینکه چرا اینقدر هزینه در انتخابات صرف میشود؟
وی در پاسخ به این سوالات و به طور مختصر اظهار داشت: این دو حزب بعد از 1990 رقابت و قدرتشان یکسان شده است. هیچ ساختاری نداریم که قدرت را از اینها بگیرد. در جنگ داخلی 1865 جمهوریخواهها باعث شدند جنگ پیروز شود و سبب شد تا در ریاست جمهوری هم پیروز شوند. تا سال 1932 نیز این قدرت را حفظ کردند.
استاد دانشگاه مریلند خاطرنشان کرد: از 1932 دموکرات ها قدرت بیشتری گرفتند و آمریکا وارد جنگ جهانی شد و جمهوری خواهان در آن زمان رقیب قابل توجهی نبودند. البته جنگ ویتنام اعتبار دموکراتها را خدشهدار کرد.
کلی رمزی با اشاره به جنگ رسانهای دو حزب مذکور گفت: از سال1992 قدرت برابر بوده است و انتخابات کنونی جنگ رسانهای دو حزب است، یعنی رسانه نقش بسزایی در تغییر وزنه رای به نفع دیگر کاندید و حزب دارد. این رسانهها هستند که باعث تنگتر شدن رقابتها میشوند. همچنین مردم با دسترسی گسترده به شبکههای اجتماعی و فضای مجازی، اثر تبلیغات تلویزیونی را کاستهاند.
وی همچنین در ادامه گفت: اما سوال دوم، در حوالی سال1900 هیچ مقدماتی برای برگزاری انتخابات نبوده است اما با گذر زمان انتخابات طولانیتر شد. کمپینهای انتخاباتی ۱۹۵۹ تبلیغات خود را بین کندی و نیکسون شروع کردند. این امر یک سال زودتر از موعد انتخابات شروع شد.
استاد دانشگاه مریلند در ادامه افزود: در واقع انتخابات زودتر از موعد به یک آزمایشی تبدیل شد که ببینند چه اقداماتی را انجام دهند.
کلی رمزی در پاسخ به سوال سوم نیز بیان کرد: از دیرباز بحث کمک های مالی بوده است. 1907 گرفتن پول از بانک ها و کمپین ها توسط کنگره ممنوع شد و سراغ افراد سرمایهدار رفتند. 1940 هم کمیتههایی برای جمعآوری پول برای کمپینها ایجاد شد تا هزینههای انتخاباتی را تامین کنند. کمیتهای هم برای چگونگی خرج و هزینه این مبالغ تشکیل شد تا مبالغ جایی غیر از مسائل انتخاباتی هزینه نشود.
وی همچنین تصریح کرد: بعدها این قانونی که در سال 1907 مقرر شده بود تا شرکتها و بانکها به کاندیداها کمک نکنند برداشته شد. مردم آمریکا از این سطح هزینه ها برای انتخابات ناراحت هستند و با این شیوه مخالف هستند. لذا برخی کاندیداها تصمیم گرفتند صندوق های پولی را در همه جا گسترش بدهند تا مردم کمک کنند و به صورت خرد از مردم جمع آوری کنند.